Archive for March, 2012

Primavera di Baggio

An international concert season organized in the deep and ancient heart of Baggio, near Milan, Italy.

April 13- 20- 27.  2012
May 4. 2012
at 20.45 – Chiesa vecchia di Sant’Apollinaire in Baggio
via Ceriani 3, Milan (Italy)

For more info, please click here.

Program:

April 13. 2012 – Dopo la pioggia il cielo stellato e una scatola chiusa
Performers:
Filippo Gianinetti, violin
Lucio Labella Danzi, cello
Tatiana Larionova,piano
Davide Cabassi, piano
Leonora Cassata, narrator

Intro – poesia
A. Piazzolla  – Primavera Porteno (filippo, lucio, davide)
Poesia
Beethoven – 7 variazioni WoO 46 su “Flauto magico”  per violoncello e pianoforte (lucio, tatiana)
Beethoven – Sonata n. 5 op. 24 “Primavera”  per violino e pianoforte (filippo, davide)
Poesia
Schostakovitch – Trio n. 2 op. 67 (filippo, lucio, davide)

April 20. 2012 – La luna bambina, il canto e l’altra metà del cielo

Performers:
Maria Radoeva, soprano
Tatiana Larionova, piano
Leonora Cassata, narrator

Intro – Poesia
Mozart – Laudamus te
Strauss Morgen – Die Nacht
Dvorak – Russalka
Rachmaninoff – Lieder op. 38

April 27. 2012 – Girotondo di tutto il mondo la primavera e la danza

Performers:
Tatiana Larionova, piano
Davide Cabassi, piano
Leonora Cassata, narrator

Intro – Poesia
Stravinskij – Sagra della Primavera selection, original transcription piano 4 hands (davide, tatiana)
Dvorak – Danze Slave op. 46 (davide, tatiana)
Brahms – Danze Ungheresi – primo libro (davide, tatiana)
Poesia (leo)
Cervantes Dancas Cubanas (davide, tatiana)

May 4. 2012 – Che cosa ci vuole, i simboli e le fiabe

Performers:
Tatiana Larionova, piano
Leonora Cassata, narrator
Luca Buratto, piano
Arseni Sadikaw, piano
Alberto Chines, piano

Intro
Tchaikovskij – Da Stagioni op. 37b: Aprile – maggio (tatiana)
Poesia
Chopin – Variazioni op. 12 (alberto)
Chopin – Polonaise op. 44 (alberto)
Poesia
Prokofiev Sesta Sonata op. 82  (arseni)
Poesia
Tchaikovskij – Pletnev Nutcracker Suite (luca)
Rachmaninoff – Valse e Romance for piano 6 hands (luca, arseni, alberto)

Share

About “La viola del ‘900”

Here you can find a review (in Italian version) about the latest album of Danilo Rossi and Stefano Bezziccheri, “La viola del ‘900”, published on ARCHI Magazine.

*****
Ciò che il Duo Rossi – Bezziccheri propone in questo CD della Limen è un affascinante viaggio attraverso la più significativa produzione per viola e pianoforte di quel secolo, il Novecento, che “sull’onda di suggestioni emotive ma anche pragmatiche e data la acrenza di un consistente repertorio concertistico…guarda alla viola con attenzione crescente” (Anna Menichetti). Tra le ragioni dell’accresciuto interesse di alcuni compositori per questo strumento sarà utile ricordare: “il suo ruolo aggregante svolto sempre con abnegazione nel costruire il suono-ponte fra archi bassi e acuti in orchestra aggregante svolto sempre con abnegazione nel sostituire il suono-ponte fra archi bassi e acuti in orchestra” e la sua particolare capacità di dar vita ad un “canto profondo e ambiguo, maschile e femminile insieme, discreto e caldo nei diversi protagonisti timbrici e di registro” (Menichetti).
Le composizioni contenute in questo interessantissimo CD appartengono a tre diversi ma significativi momenti storici; al primo e al secondo dopoguerra risalgono rispettivamente la Sonata Op. 11 n. 4 di Hindemith (1919) e Lacrymae op. 48 di Britten (1950), mentre la nascita della Sonata Op. 147 di Schostakovich (1975), può essere collocata in piena Guerra Fredda. Tre lavori nati dunque in contesti storici caratterizzati da un diffuso sentimento di smarrimento delle coscienze di reale difficoltà nella progettazione di un avvenire migliore.
Un campionario emotivo perfettamente rintracciabile nelle pagine musicali di Britten, Hindemith e Shostakovich che  pure nella loro diversità presentano non pochi elementi in comune; dal ricorso alle strutture architettoniche classiche all’impiego di stilemi attinti dal repertorio popolare; dalla presenza di ritmi convulsi a passi di sublime staticità o ancoradall’uso del canto spiegato con veemente intensità alla dolcezza sublime del canto appena confessato.
Danilo Rossi e Stefano Bezziccheri offrono in questo CD dalla generosa durata, una prova magistrale della loro intelligenza di musicisti (nella scelta di un programma così accattivante e ben congegnato), del loro talento d’interpreti (per la cura dei dettagli, dei fraseggi e delle sonorità) e della loro sensibilità di artisti (per l’altissimo livello delle esecuzioni), facendo rivivere mediante l’uso di laceranti accenti, di nostalgiche inflessioni attraversate qua e là da guizzi di struggente sarcasmo, i drammi, le angosce , le inquietudini ma anche le speranze di una difficile e complessa epoca storica.
A rendere ancor più suggestivo il disco, il gesto del respiro di Danilo Rossi lasciato integro dai tecnici della Limen e perfettamente avvertibile in questa incisione, che oltre a ricordare il mormorio della voce di un Pollini o i borbottamente di un Gould suggerisce un pensiero, che va ben oltre il testo musicale e tocca profondamente l’animo.

Luigi Cioffi

.

Danilo Rossi
Stefano Bezziccheri
La viola del ‘900
CD – LIMEN classic & contemporary

Album details

BUY NOW

.

.

.

.

.

Share

Annamaria Morini in concert

On March 3. 2012 at 20:45 (GMT+1) in Sala Bossi – Bologna (Italy)

Chiara Benati – Crepereia Tryphaena (da Giovanni Pascoli) – world premiére

Performers:
Lorna Windsor, soprano
Alessandro Tampieri, narrator
Annamaria Morini, flute
Stefano Malferrari, piano

Don’t miss!!!!

Share

The stone host Aristotele II, by Sonia Arienta

The royal palace in Rossini’s Elisabetta regina d’Inghilterra (1815) is a microcosm containing rooms with different functions: institutional (the trone room), private (queen’s apartments), punitive (hall nearby a prison, prison). The choice of places and their description reflect a world completely under the souvrain’s control, from which nature and the city landscape are excluded. The libretto captions of Giovanni Schmidt omit architectonic or natural backgrounds. In some examples, unity of place is employed by composer in an elastic way (Semiramide); or completely denied in other ones (Donna del Lago, Guglielmo Tell o Armida).
In fact, if in Semiramide the Babylonian royal palace is the most important place in the action, with the most numerous scenes, explored at 360 degrees, from terraces to grave’s basements, on the contrary in La Donna del Lago, we can find wild spaces, subjects houses and the royal palace. In Donizetti’s operatic production we can see a progressive and clear desertion from unity of place use. In Anna Bolena the action starts inside the Westminster palace, but then it moves in the Tower of London. Royal palaces and subjects houses, or other royal properties turn over in Roberto Devereux and Maria Stuarda. In Dom Sébastien Roi du Portugal, the protagonist has a journey from Lisbon to Africa and return.

Read more

Italian version

Share

Anna Menichetti presents “Across virtuosity” on RSI

On March 27. 2012 on RSI, Radiotelevisione Svizzera – RETE 2 at 11:00 (GMT+1) at http://www.rsi.ch/live/player-rete2.cfm Anna Menichetti will present the latest volume of Black Line series dedicated to Fantasie for clarinet and piano that move from operatic melodies, performed by M° Fabrizio Meloni and M° Takahiro Yoshikawa.

.
Fabrizio Meloni, clarinet
Takahiro Yoshikawa, piano

Across virtuosity

CD+DVD – LIMEN Classic & contemporary BLACK LINE

Album Details

BUY NOW

.

.

Compositions seemingly straightforward, but in fact deeply shifty are the Fantasie for Clarinet and Piano, a musical genre that met a remarkable success in Nineteenth Century Italy.
In this CD+DVD box set, umpteenth volume belonging to BLACK LINE series, are two exceptional musicians, appreciated worldwide, to take us in this fascinating journey into the instrumental virtuosity: Fabrizio Meloni, First Solo clarinet of the Orchestra and the philarmonica of La Scala Theatre in Milan, since 1984, accompanied by the talented pianist Takahiro Yoshikawa.
Artists propose a selection of Fantasie that move from operatic melodies, showing, not only an accurately and brilliant technique, but also an exciting and involving interpretation, able to provides the audience with the pleasure of finding the the magic and the emotions of wonderful operas.

Share

Danilo Rossi on RAI Radio 3 on March 28

ATTENTION!!!!!

The music lesson with M° Danilo Rossi was postponed to March 28. 2012 on RAI Radio 3 at 22:50 (GMT+1)

A music lesson with Danilo Rossi on Radio3 Suite
presents: Oreste Bossini

The main theme is Shostakovich’s Sonata for viola and piano, Op. 147.
During the lesson Danilo Rossi will talk about his latest discografical production, in collaboration with the italian pianist Stefano Bezziccheri: “La viola del ’900“.
In this CD you will find this beautiful Sonata written by Dmitri Shostakovich in 1975.

For album details, please click here.

Don’t miss!!!

Share

Danilo Rossi on Radio 3 Suite

On Wednesday, March 14. 2012 at 22:50 (GMT+1) on RAI Radio 3, in the program Radio 3 Suite:

A music lesson with Danilo Rossi
presents: Oreste Bossini

The main theme is Shostakovich’s Sonata for viola and piano, Op. 147.
During the lesson Danilo Rossi will talk about his latest discografical production, in collaboration with the italian pianist Stefano Bezziccheri: “La viola del ‘900“.
In this CD you will find this beautiful Sonata written by Dmitri Shostakovich in 1975.

For album details, please click here.

Don’t miss!!!

Share

Emanuele Segre at Carnagie Hall, New York City

Wednesday, March 14. 2012 at 8 PM (GMT – 4) at Carnagie Hall – NYC

Pro Musicis Concert Series – Guitar Fest

Performers:
Rafael Aguirre, guitar
Emanuele Segre, guitar
Luiz Mantovani, guitar

Guest artists:
Michel De Paula, flute
Nadege Rochat, cello
David Leisner, host

Program:
Works by Dyens, Giuliani, Leisner, and Liduíno Pitombeira (World Premiere)

Info @ carnagiehall.org

Share

Wonder in Mart, Rovereto 2012

Wonder in Mart: art and music are meeting to surprise in the magic world of Alice in wonderland.

Protagonists: Piccola Orchestra Lumiére (violin, cello, double-bass, oboe, flute, clarinet, horn, bassoon, piano, percussions and voice), Ensemble Zandonai‘s strings, Lydia Kavina (theremin) and Trio Broz (violin, viola, cello).

On friday 9 March. 2012, friday 13 April 2012 and friday May 11. 2012
at MART, Museo di Arte Moderna e Contemporanea
Rovereto (Corso Bettini 43) TN – Italy

For more details, please click here.
(only Italian version)

Share

The stone host Aristotele, by Sonia Arienta

The aristotelic concept of unity of place, grounding of classical and neoclassical theatre theories, becomes one of the favorit targets in Romantic and late Romantic age. In this regard how is italian opera composers and librettists behaviour along the whole Nineteenth Century? What pathes eachone of them follows in their production? Beyond aesthetical and poetic acceptance, what do the authors’ choises, reveal? what kind of lecture towards the world and reality do they give? In fact, is important to remember that operists’ products and critics’ theories, not only in musical context, always express historic and cultural contexts…
Read more

Italian version

Here you can find an interview with Sonia Arienta – RAI Radio3 Suite on September 5. 2011 (ITALIAN VERSION)
Listen

Here you can find an interview with Sonia Arienta – RSI Radio Televizione Svizzera – Ridotto dell’opera (ITALIAN VERSION)
Listen

Share